tirsdag den 27. januar 2015

Biotopopgave 4 - Æstetik


Æstetik


” Selv om man kan synes, at noget i naturen er som et kunstværk, vil det ikke være det i den faglige betydning af ordet, fordi ordet kunst er en modsætning til ordet natur” [1]


Thailand 2015, vindmølle lavet af gamle plastflasker
 Er det kunst eller æstetik ! – det det gjorde ved mig var, at synet gav mig en dejlig følelse og følelser hvor livsglæde, taknemlighed, frihed og kreativitet kom i højsæde. Bl.a. var min første tanke Dortheas skattekammer, genbrug af diverse materialer øldåser, plastflasker, gamle rør og sidst men ikke mindst naturfænomenet som pynt, den smukke Orgidee

Thailand 2015, orgidee

Iflg. filosoffen Kant er den æstetiske tilfredsstillelse ikke afhængig af særlig viden, idet kunsten efter hans mening er tilfredsstillende netop i sig selv[2]


Æstetik kommer af det græske aisthesis, som betød den kundskab, man får gennem sanser og følelser. Det betød også læren om det skønne; og da det skønne blev opfattet som en harmoni, noget afbalanceret, noget fuldkomment, er det klart, at videnskab og litteratur om det æstetiske kom til at dreje sig om det, der behager os på en skøn måde”[3]


Når jeg ser på de øjeblikke eller billeder som er skabt af natur, når jeg har ophold mig på min biotop ser jeg noget at digterene Schiller og Goethe skrev:

Schiller: ”legen og kunsten er mennesket frit…!”  Noget af det samme skrev Goethe: ”mennesket er kun et helt frit menneske, når det leger, og leger kun der hvor det i ordets fulde betydning er et menneske”[4]

Her kan øje skabe legen i skoven hvor æstetikken og kreativiteten sættes i focus.



figur 3
 
figur 4

figur 5





figur 6
figur 8
figur 7














I henhold til Suzanne Ringsted 1999 model Æstetisk virksomhed som ser således ud:






Jeg vil prøve at beskrive den æstetiske virksomhed ud fra nogle af de billeder naturen har skabt – ingen af de ovenstående billeder er skabt af menneskehånd, hjertet over englen som jeg ser det, er skabt af måske et forelsket kærestepar


Sansning/bearbejdning/oplevelse/æstetisk erkendelse/æstetisk læreproces

Modtager indtryk eller skaber udtryk, hjernen skal opfatte, integrere og systematisere og tolke indtrykkene, den æstetiske oplevelse fører til en æstetisk erkendelse, som er en lagring af erfaringer.

Figur 3 – Naturskabt hjerte

Mine sanser bliver påvirket, jeg modtager indtryk der får mig til at bearbejde hvad jer ser, jeg fortolker og får det til at ligne et hjerte. Et hjerte der er skabt af naturen, det skaber en særlig følelse i mig så det jeg ser ikke kun er en registrering. Det påvirker mig og det kommer mig i møde.

Efterfølgende har jeg været tilbage på min biotop og da jeg igen kom til denne sten som nu var omringet af sne, havde det fuldstændigt samme effekt, sne havde lagt sig i en pæn dyne rundt om stenen så de igen havde skabt et naturskabt hjerte. Desværre havde jeg ikke kamera med denne dag, men en meget sjov oplevelse. Glæder mig til foråret for det grønne begynder at titte frem og så se hvilke former stenen skaber.

Figur 5 – Elefant”røv”

Den allerførste oplevelse af dette billede fik mig til at tænke på en elefants bagdel, og det har det gjort længe. Indtil i dag hvor jeg sidder og arbejder med mit materiale og ser lige pludselig et hjerte. Noget af en ah ha oplevelse J PRØV SELV!







Igen vil jeg bruge SMTTE modellen som et redskab, til brug af de didaktiske overvejelser ift. aktiviterne.

Sammenhæng er uddrag fra læreplanstemaet, natur og naturfænomener med focus på æstetik

S
Sammenhæng

(Hvad vil vi gøre noget ved?)
Formål med naturoplevelser er at naturen  skaber oplevelser der udvikler børn følelsesmæssigt, mentalt og fysisk. Når børn færdes ude udvikles deres krop og sanser samtidig med, at deres nysgerrighed og følelsesregister udfordres.

Naturoplevelser danner bl.a. grundlag for:

·      At børnene tilegner sig mange forskellige erfaringer med natur, naturfænomener og miljø[5]

Æstetik gavner indlæring og det spændende rum udfordre os – derfor er skoven i vigtig rum for indlæring J

M
Mål

(Hvad er det, vi vil opnå?)
Målet er at børnene tilegner sig viden og erfaring om æstetiske læringsmiljø. Udvikler sanserne, bearbejder og mærker de æstetiske oplevelser
T
Tiltag

(hvad skal vi gøre for, at vi opnår målene? Selve undervisnings-/læringsforløbet)
Udflugt til Biotop, finde træer, materialer som sætter de æstetiske sanser i gang. Undersøger, søger inspiration og andre naturskabte ”kunst"skatte
T
Tegn

(Hvilke indikatorer skal vi holde øje med, for at se om vi nærmer sig målene?)

Børnene viser interesse og er med i processen hele vejen, de reflektere over deres fund, viser glæde ved inspirationen i naturen som de kan bruge til fordybelse m.m. Børnene stiller spørgsmål og sørger viden.
E
Evaluering


Evaluering af hele processen, nåede vi vores mål, oplevede de æstetikken og udviklede de sanserne. Hvilke udfordringer gav det og hvilke gav positive oplevelser. Hvad skal vi gøre mere af…

Denne opgave har gjort mig nysgerrig på flere anvendelsesmuligheder af naturen, hvad skaber ro for mig, og lyst til læring. Det har været en ubevidst handling af fange naturskabte billeder i naturen, som jeg nu kan gøre brug af i en pædagogisk sammenhæng.





[1] Ringsted, Suzanne (2008) Plant et værksted s. 21

[2] Ringsted, Suzanne (2008) Plant et værksted s. 23
[3] Ringsted, Suzanne (2008) Plant et værksted s. 23

[4] Ringsted, Suzanne (2008) Plant et værksted s. 23
[5] Dcum.dk/leksikon/natur og naturfænomener (01.12.2014 kl. 10.36)

1 kommentar:

  1. Hejsa Christina

    Nogle sjove vindmøller - det kunne være spændende at eksperimentere med at lave nogle selv.

    Vh Ida

    SvarSlet